Blog

Gravid og yoga?

Gravid og yoga?

Du har sikkert hørt det masser af gange, yoga er rigtig godt for dig og for dit ufødte barn. Og det det er helt korrekt, yoga er virkelig et skønt værktøj, at lade være en del af graviditeten.

Kender du allerede til yoga, så ved du, hvor meget godt yoga kan gøre for både krop og sind. Dette gælder selvfølgelig også under graviditeten.

Der er dog flere hensyn du skal tænke på, når du vælger at nyde yogaens mange fordele under din graviditet.

Og der er forskel på, om du længe har haft en yogapraksis, eller om du er helt ny.

Gravid og kender allerede til yoga?

Du kan lave yoga under hele din graviditet, hvis du har haft en fast yogapraksis inden du blev gravid, men gør det forsigtigt, roligt og lyt kærligt til din krop. Hvis du føler dig træt, så hvil dig i stedet.

Du skal altid være opmærksom på, at lytte til din krop og så tage de hensyn den fortæller dig du skal tage. Din krop fortæller dig ofte mere end du måske tror.

Vær opmærksom på, at stillinger du tidligere befandt dig vel i, måske ikke længere føles gode for dig. Måske passer de slet ikke til dig, mens du er gravid.

Lav ikke omvendte stillinger, så glem alt om hovedstand, håndstand og skulderstand for en stund.

Vær også meget opmærksom på din prayanamapraksis, den er meget kraftfuld og udelad alt der har med kraftige bevægelser i maveområdet at gøre, eksempelvis må du ikke aldrig lave Kapalabati.

Gravid og ny til yoga?

Hvis yoga er nyt for dig, så velkommen til en ny del af dit liv.

Jeg anbefaler, at du først starter med yoga andet trimester og så bruger første trimester på at hvile dig. Det er vigtigt, at du lytter til din krop og kun laver stillinger, som føles godt for dig.

Yoga og graviditet

Vær opmærksom på, at din krop, under graviditeten udløser et hormon der gør dine sener og ledbånd bløde. Dette sker, fordi din bækkenbund og din krop har brug for mere fleksibilitet og plads til din baby og for at forberede din krop til fødslen.

Hvis du overstrækker risikerer du, at dine led bliver ustabile. Det er ikke sikkert, at du mærker noget til dette under selve yogaøvelsen, og måske oplever du først problemerne efter fødslen.

Derfor er det vigtigt, at du under graviditeten kun går ud i et stræk 60 % af, hvad du rent faktisk kan.

Det er ligeledes vigtigt, at du har et roligt åndedræt under din yogapraksis. Hvis du oplever, at du bliver stakåndet, så tag en lille pause.

Do

  • Træk vejret fuldt ind og ånd ud komplet
  • Bevæg dig langsomt og forsigtigt
  • Tag alle de pauser du har brug for, og hvil dig hvis det er det, du har brug for
  • Støt din krop med klodser, tæpper, puder, alt hvad du har brug for for at gøre dig det behageligt i stillingerne
  • Nyd yogatiden og se på den som en tid mellem dig og din baby
  • Lav kun stillinger der føles godt for dig
  • Lav kun åbne twist og twist kun ganske let
  • Lig altid på venstre side under savasana
  • Spørg altid din yogalærer, hvis du er i tvivl om noget eller har spørgsmål til stillingerne eller vejrtrækningen

Yoga er en sikker form for praksis under en graviditet. Alligevel er der nogle hensyn du skal være klar over inden du kaster dig ud i en yogapraksis.

Don’t

  • Hop ikke frem og tilbage eller ind/ud af stillingerne.
  • Vær påpasselig med ikke at overstrække ledbånd og sener.
  • Udelad inversions (omvendte stillinger) under hele graviditeten. Nogle gravide kan godt lide at stå i stillingen nedadvendt hund, hvis den stilling føles godt for dig, kan du sagtens lave den.
  • Hvil ikke på maven
  • Lig ikke på ryggen efter uge 30
  • Lav aldrig lukkede twist
  • Vær påpasselig med balanceøvelser, din balance ændrer sig fra dag til dag. Du kan sagtens lave øvelserne men start forsigtigt, eller støt dig op ad væggen.

 

Yoga for gravide

Ønsker du at deltage på en Yoga for gravide-klasse, skal du først og fremmest sikre dig, at yogalæreren er uddannet til at undervise gravide, at denne har en gravidyogalæreruddannelse.

Når du har sikret dig det, kan du være sikker på, at du kun kommer til at lave stillinger (asanas), og åndedrætsarbejde (prayanama) der er velegnede til gravide kvinder.

På Yogaoasens Yoga for gravide-forløb, kan du være belt sikker på, at møde en række af stillinger, der er sikre for dig og din baby. Du vil også lære åndedrætsteknikker, der gavner dig under både graviditeten og fødslen og efterfødselstiden.

Og du er meget velkommen til at deltage på vores gravidyoga-forløb. Du kan se, hvornår næste forløb starter i vores kalenderoversigt i bookingsystemet. Her kan du også tilmelde dig.

Modtag Meditationen Hjerte Baby og vores nyhedsbrev kun for gravide.

First name
Email
/* ]]> */
en hjemmeside og webshop fra Media-now